Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2012

Μνημόνιο 3: Αύξηση εισιτηρίων, μείωση μισθών, ξεπούλημα των ΔΕΚΟ, ελαστική εργασία

Αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ και στα εισιτήρια όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς (του ΟΑΣΑ, του ΜΕΤΡΟ και του ΟΣΕ), «τουλάχιστον κατά 25%», προβλέπει το νέο μνημόνιο με την τρόικα
Χθες ολοκληρώθηκε η επεξεργασία του κεφαλαίου με τις διαρθρωτικές αλλαγές στην οικονομία και στις αγορές προϊόντων, υπηρεσιών και μεταφορών οι οποίες θα φέρουν δραματικές αλλαγές στη λειτουργία της οικονομίας με επιπτώσεις για τους εργαζόμενους σχεδόν σε όλους τoυς κλάδους. Πολλές από τις παρεμβάσεις αποτελούν «προαπαιτούμενες δράσεις» (prior actions) για την καταβολή της δόσης που σημαίνει ότι πρέπει να ολοκληρωθούν τις επόμενες τρεις εβδομάδες.
Το κεφάλαιο του μνημονίου (6. Efficient Network Industries and Services) που παρουσιάζει αυτούσιο «Το Βήμα» περιέχει (μεταξύ άλλων) σημαντικές «παρεμβάσεις» σε διάφορους κλάδους:
Αύξηση εισιτηρίων 25%
Τον Μάρτιο του 2013 θα εφαρμοστεί αύξηση εισιτηρίων «τουλάχιστον κατά 25%» για τα αστικά λεωφορεία (ΟΑΣΑ) και τα τρένα (ΟΣΕ).
Μείωση μισθών και μετά πώληση της ΔΕΗ
Στον τομέα της ενέργειας βασικό μέτρο είναι η αναδιάρθρωση και η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ. «Το σχέδιο θα ορίζει ποια τμήματα της ΔΕΗ θα ιδιωτικοποιηθούν και μέσα σε ποιο χρονικό πλαίσιο», σημειώνεται μεταξύ άλλων στο Μνημόνιο 3.
Παράλληλα προβλέπεται η εκπόνηση μελέτης για τις αμοιβές των εργαζόμενων και το σύστημα προαγωγών στην επιχείρηση με στόχο την ευθυγράμμιση με τις πρακτικές που ακολουθούνται σε αντίστοιχες επιχειρήσεις του εξωτερικού αλλά και στον ιδιωτικό τομέα στην Ελλάδα.
Βενζίνη και στα σουπερμάρκετ
Σειρά παρεμβάσεων, όπως η άρση των περιορισμών που ισχύουν για τη διανομή των καυσίμων, ανοίγει το δρόμο για τη λειτουργία βενζινάδικών και από μεγάλα σουπερμάρκετ με σκοπό την ενίσχυση του ανταγωνισμού και τη μείωση της τιμής των καυσίμων. Τα ανεξάρτητα βενζινάδικα θα μπορούν να κατέχουν ή να νοικιάζουν βυτιοφόρα.
Ιδιωτικοποίηση λιμένων-αεροδρομίων
Με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης, το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων καλείται να ενεργοποιήσει τον διαγωνισμό για την εκμετάλλευση των περιφερειακών λιμένων τον Μάρτιο του 2013.
Η διαδικασία «ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων» προβλέπεται να ενεργοποιηθεί το Δεκέμβριο εφέτος. Οσα αεροδρόμια δεν ιδιωτικοποιηθούν θα υπάγονται σε ενιαίο δημόσιο φορέα.
Ελαστικοποίηση εργασίας στην ακτοπλοΐα
Προβλέπεται αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια. Προωθούνται (τον Μάρτιο του 2013) αλλαγές για την ελαστικοποίηση των απαιτήσεων επάνδρωσης των πλοίων, μεταβολές στα δρομολόγια και στις διατάξεις για το μέγεθος των πλοίων.
Παραλλήλως έτερη παρέμβαση θα αναθεωρεί το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις εργασιακές σχέσεις των λιμενεργατών.
Ελαστικοποίηση εργασίας στο λιανεμπόριο
Στόχος είναι η μείωση του «λειτουργικού κόστους» των επιχειρήσεων του κλάδου. Πριν την εκταμίευση της δόσης η κυβέρνηση πρέπει να υιοθετήσει νομοθεσία που θα αποσυνδέει τις ώρες εργασίας των εργαζομένων στον κλάδο από το ωράριο λειτουργίας των καταστήματος, οδηγώντας ουσιαστικά σε πλήρη απελευθέρωση ωραρίου.
Ανοιγμα επαγγελμάτων
Καταργείται πριν από την εκταμίευση της δόσης η υποχρεωτική παρουσία δικηγόρου για τη σύνταξη των σειράς εγγράφων ενώπιον συμβολαιογράφου (νόμος του 1954).
Πριν την εκταμίευση της δόσης προβλέπεται το άνοιγμα όλων των κλειστών επαγγελμάτων με ειδικές παρεμβάσεις για την άρση των περιορισμών που ισχύουν σε κάθε επάγγελμα ξεχωριστά.
Αναλυτικά οι διατάξεις του Μνημονίου
Ενέργεια
Η κυβέρνηση οφείλει να ακολουθήσει μία ολιστική προσέγγιση, η οποία θα μεγιστοποιήσει τα πλεονεκτήματα για τους παράγοντες της αγοράς, θα προστατεύσει τους καταναλωτές, τα ευάλωτα τμήματα της κοινωνίας και τα δικαιώματα των φορολογουμένων.
Οι παρακάτω μεταρρυθμίσεις στοχεύουν στην αύξηση του ανταγωνισμού και της αποτελεσματικότητας των αγορών του ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου, στην αποτροπή μίας επανάληψης της κρίσης ρευστότητας του 2012 και στη μετατροπή του ενεργειακού τομέα σε ένα δυνάμει μοχλό ευημερίας.
Έτσι, σε ότι αφορά τις πολιτικές δικτύων, προβλέπεται:
- Νομοθέτηση έως τα τέλη Νοεμβρίου για τις λεπτομέρειες του ανεξάρτητου διαχειριστή μεταφοράς σχετικά με τους διαχειριστές συστήματος μεταφοράς του αερίου,
- η κατάθεση αίτησης πιστοποίησης του ΔΕΣΦΑ στη ΡΑΕ στα τέταρτο τρίμηνο του 2012,
- ο διαχωρισμένος του διαχειριστή συστήματος μεταφοράς να πιστοποιηθεί από τη ΡΑΕ έως το πρώτο τρίμηνο του 2013.
Αναφορικά με την ιδιωτικοποίηση ΔΕΗ - ΔΕΣΦΑ
- Το νέο μνημόνιο προβλέπει ότι έως τον Νοέμβριο του 2012 η κυβέρνηση υποβάλλει ένα σχέδιο για την αναδιάρθρωση της ΔΕΗ με στόχο αφ' ενός να προετοιμαστεί η ιδιωτικοποίησή της και αφ'ετέρου να γίνει ανταγωνιστική ως προς τις άλλες επιχειρήσεις της απελευθερωμένης αγοράς του ηλεκτρισμού.
- Το σχέδιο (αναδιάρθρωσης) θα εξειδικεύσει ποια τμήματα της ΔΕΗ θα ιδιωτικοποιηθούν και σε πιο χρονικό πλαίσιο. Το σχέδιο επίσης θα περιλαμβάνει προβλέψεις για την αποεπένδυση από την ενέργεια που παράγεται από λιγνίτη, καθώς και από την παραγωγή από υδροηλεκτρικές πηγές που σήμερα τελούν υπό την διαχείριση της ΔΕΗ. Επίσης, το σχέδιο θα διερευνήσει τη δυνατότητα του διαχωρισμού της ιδιοκτησίας του ΑΔΜΗΕ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...