Τετάρτη 3 Αυγούστου 2011

"Κάτσε κάτω από την μπάρα"


Σαν να ήταν χθες ηχεί στα αυτιά μου η φωνή του Χρήστου Ιακώβου να λέει "κάτσε κάτω από την μπάρα" στους αρσιβαρίστες μας. Μια φράση που θα μπορούσε κάλλιστα να ακούγεται και σήμερα κυρίως γιατί η χώρα στενάζει και αγκομαχεί από τα συνεχόμενα οικονομικά μέτρα.
Χθες όμως ήρθε στο φως της δημοσιότητας ένα θέμα που μπορεί κυριολεκτικά και όχι μεταφορικά να σε κάνει να νοιώσεις πως "κάθεσαι κάτω από την μπάρα".

Χωρίς κανέναν άμεσο κρατικό έλεγχο λειτουργούν από την άνοιξη του 2008 ως και σήμερα, οι σταθμοί διοδίων στους εθνικούς δρόμους. Απίστευτο και όμως ελληνικό. Άκουσον, άκουσον, με την παραχώρηση των εθνικών δρόμων στους εργολάβους το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου, για το οποίο το Δημόσιο είχε διαθέσει πάνω από 12 εκατ. ευρώ, καταργήθηκε με επιχείρημα ότι οι σταθμοί διοδίων αυξήθηκαν, την στιγμή που θα μπορούσε κάλλιστα να επεκταθεί.

Και ενώ η κυβέρνηση δίνει αγώνα δρόμου για να μαζέψει χρήματα από παντού, παντού τρόπος του λέγειν, από μισθωτούς, συνταξιούχους και μικρομεσαίους, αφήνει ανέλεγκτο τον τζίρο των διοδίων, που ξεπερνά τα 1,5 δισ. ευρώ, την στιγμή που οι εργολάβοι διαμαρτύρονται για μείωση των εσόδων λόγω της οικονομικής κρίσης.

Η αλήθεια είναι πως από την εποχή που τα διόδια λειτουργούσαν με ευθύνη του Δημοσίου υπήρχαν και τότε καταγγελίες για «κόλπα» με τα έσοδα. Καταγγελίες που είχαν να κάνουν με περιπτώσεις υπαλλήλων που έκοβαν αποδείξεις με τιμές Ι.Χ. σε φορτηγατζήδες ή επαναχρησιμοποίηση αποδείξεων από οδηγούς που αμελούσαν να τις παραλάβουν.

Για τον λόγο αυτό είχε τεθεί λειτουργία ένα υπερσύγχρονο σύστημα είσπραξης και στους 19 σταθμούς που λειτουργούσαν στους εθνικούς δρόμους και επέτρεπαν το τσεκάρισμα όλων των οχημάτων που περνούσαν από τους σταθμούς διοδίων και την έκδοση της σωστής απόδειξης. Την τελευταία χρονιά που τα διόδια λειτούργησαν σε 12μηνη βάση υπό τον έλεγχο του Δημοσίου, δηλαδή το 2007, τα έσοδα είχαν φτάσει τα 156 εκατ. ευρώ με αυξητική τάση.

Από την άνοιξη του 2008, που τα διόδια παραχωρήθηκαν στους κατασκευαστές, οι τιμές αυξήθηκαν κατά 50-180%, και οι σταθμοί διοδίων έχουν πολλαπλασιαστεί. Έτσι τα ετήσια έσοδα υπολογίζεται πως είναι 450-500 εκατ. ευρώ, ακόμα και με μείωση της κυκλοφορίας κατά 10% το χρόνο, όπως υπολογίζουν οι εργολάβοι.

Αυτά τα ποσά λοιπόν μένουν ανέλεγκτα. Το θέμα είναι πως ενώ καιγόμαστε να μαζέψουμε χρήματα, αντί να επεκτείνουμε ένα σύστημα ελέγχου, με την παραχώρηση στους εργολάβους, το καταργήσαμε. Το συγκεκριμένο ζήτημα έχει μεγάλη σημασία, αφού από το 2013 το Δημόσιο θα αρχίσει να εισπράττει μέρος των διοδίων, που ως το 2037 θα φτάσει και το 93% από τα έσοδα των διοδίων. Σε δύο χρόνια λοιπόν που το Δημόσιο θα έχει δικαίωμα είσπραξης μέρους των διοδίων, ποσά σημαντικά στην κατάσταση που βρίσκεται η οικονομία, και σε μία περίοδο που η φοροκαταιγίδα δεν έχει τέλος, το ελληνικό κράτος, δεν θα έχει μηχανισμό ελέγχου των εσόδων αυτών. Έτσι για ακόμη μία φορά αφήνει ανοιχτό το παραθυράκι στους επιτήδειους να ξεκινήσουν τα γνωστά τους κόλπα, παίζοντας με τα χρήματα του ελληνικού λαού.

Το μόνο που απομένει είναι να ακούσουμε πως θα δαπανηθούν χρήματα για εγκατάσταση καινούργιου συστήματος ελέγχου.

Ελλάς το μεγαλείο σου

Ζαφείρης Σπυριδάκης
http://www.newstoday.gr/editorial/66391/katse-kato-apo-ten-bara

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...